Opvallende dingetjes - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Pepijn Dorsten - WaarBenJij.nu Opvallende dingetjes - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Pepijn Dorsten - WaarBenJij.nu

Opvallende dingetjes

Door: Pepijn van Dorsten

Blijf op de hoogte en volg Pepijn

12 Januari 2016 | Senegal, Dakar

Opvallende dingetjes

Hier bij een paar korte dingen die me zijn opgevallen tijdens mijn twee weken in Senegal. Neem het vooral niet al te serieus, want daarvoor is mijn verblijf te kort geweest. Maar het leek me toch leuk om ze op te schrijven.

Begroetingen
Ik heb het al eerder aangegeven, mensen nemen hier de tijd om elkaar te begroeten. Als in de auto zit en je komt op straat een bekende tegen dan stop je even om een praatje te maken. Als ik met Marcel door Sicap Karack heen liep moesten we alle bekenden van Marcel een hand geven. Geloof me dat waren er veel. Als ongeduldige westerling kan het op een gegeven moment gaan vervelen, maar je kan het maar beter gewoon wel doen. Op straat heb ik namelijk een knallende ruzie gezien tussen twee mensen. De reden was dat de één de andere vergeten was een hand te geven.

Asociale klootzakken in het verkeer
Opvallend is dat de aardige en geduldige mensen hier veranderen in ongeduldige klootzakken wanneer ze een auto instappen. Met vier wielen onder de kont krijgen ze een persoonlijkheidsverandering. Voorrang geven ze niet, maar nemen ze. Vooral door hard te toeteren. Je ziet daardoor ook minder leuke dingen. Zo reed een auto zo de fiets van een jonge knul in de prak. Even uitstappen om te kijken hoe met de jongen is, nee hoor. Gewoon doorkarren. Soms lijkt het erop alsof de gele taxi’s hier geen rem in de auto hebben. De reden dat ze zolang proberen door te rijden is dat iedere keer dat ze op de rem stappen het weer extra benzine kost. Ondanks dat het verkeer in Dakar chaotisch is, valt het qua veiligheid nog mee. Want het merendeel van de tijd staat alles vast en kan er niet echt hard gereden worden. Buiten de stad wordt het echt gevaarlijk en vooral in de nacht. Dan schijnen de meest gruwelijke ongelukken te gebeuren. Zelf hebben we een keer geluk gehad. Een vrachtwagen met pech stond ’s nachts midden op de weg zonder licht of reflectie borden daarvoor. Gelukkig zagen deze truck op tijd staan anders had deze vakantie heel anders kunnen aflopen.

Bang voor de kou
,,Vind je Senegal niet veel te koud om op vakantie te gaan.’’ Deze vraag werd bloedserieus aan mij gesteld door een medewerker van de herberg in Sicap Karack. Waarbij ik mijzelf afvroeg of er mensen in de wereld zijn die dit land zouden mijden vanwege de kou. Echt kou zoals in Europa kennen ze hier niet. Toch gaan er januari minder mensen naar het strand, omdat het te koud is. Toen het een dag dertig graden was, zagen we zelfs nog mensen met een winterjas lopen. Een paar jaar geleden schijnt Senegal zelfs een hele koude winter te hebben gehad met temperaturen tussen de tien en vijftien graden. In eerste instantie moest ik daar als inwoner van ons koude kikkerlandje om lachen, maar daarna werd mij gezegd dat er allemaal oude mensen die winter waren overleden door de kou. Dat was minder grappig. Maar eerlijk is eerlijk, wanneer het hier erg warm is zie je ook veel mensen onder de brandende zon werken. Als je ze vraagt of ze het niet warm hebben kijken ze je verbaasd aan.

Zoetekauwen
Diabetes schijnt hier veel voor te komen. Een oorzaak kunnen de zoete eet en drinkgewoontes zijn. Of het nou koffie, thee of zelfs melk is, alles gaat gepaard met een paar flinke eetlepels suiker. Vooral bij de melk keek ik daar vreemd van op. Daarnaast zijn ze hier dol op zoete drankjes en worden er op de broodjes flinke lagen jam gesmeerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2016

Bye-bye Senegal!

13 Januari 2016

Bamba Feep!

12 Januari 2016

Opvallende dingetjes

11 Januari 2016

Opnieuw een bezoek aan Île de Gorée

10 Januari 2016

De alternatieve Dakar-rally
Pepijn

Actief sinds 08 Jan. 2016
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 10860

Voorgaande reizen:

30 December 2016 - 29 Maart 2017

Frans leren in Senegal

08 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

31 December 2015 - 15 Januari 2016

Senegal

Landen bezocht: